Mobile First anno 2019. Gaat mobiel nog steeds voorop?

Het aantal mobiele bezoekers op websites neemt nog steeds toe. Niets lijkt die groei te stoppen. Het ‘Mobile First’ designprincipe dat door Luke W. populair werd gemaakt, stamt inmiddels weer uit 2011, en in die tussentijd is er veel veranderd in het smartphone landschap. Tijd om in anno 2019 de Mobile First methode eens goed onder de loep te nemen.

Even terug naar het jaar 2011. De populairste smartphones waren die van Apple en Samsung respectievelijk. De Apple pronkte met het ‘gigantische’ scherm van de 4s. 3,5 inch is natuurlijk oogstrelend. Samsung deed daar een schepje bovenop, en produceerde een smartphone met 4,5 inch scherm met een resolutie van 480×800 pixels.

Smartphones in 2019

Het contrast met vandaag de dag is vrij groot. Een trend die we zien: alles is groter, sneller, scherper en mooier. Een iPhone XS is bijna twee keer zo groot en zo scherp als de iPhone 4s. De Samsung Galaxy 10+ idem dito. Onze ogen kunnen op zulke grote schermen toch meer media consumeren, zou je denken.

Mobile First principes

Voor degenen bij wie het niet meer zo vers in het geheugen staat. Hieronder de Mobile First Designprincipes die iedereen massaal adopteerde.

  • Het is makkelijker om mobile design op te schalen naar Tablet en desktop;
  • Het merendeel van de gebruikers zit op mobiel;
  • Focus ligt op de essentie van je boodschap want je hebt minder schermruimte;
  • Reduceer je navigatie-opties;
  • Minder afbeeldingen, design met css in mind;
  • Invoer op mobiele apparaten moet responsive;
  • Maak gebruik van de mobiele hardware;
  • Richt je op de mobiele conventies
  • Hou rekening met de situatie van de gebruikers, een mobiele gebruikers is vaak 'mobiel' en heeft andere doelen;
  • Content boven navigatie: Mobiele gebruikers komen vanuit de zoekmachine voor snelle antwoorden en maken weinig gebruik van on-page navigatie;
  • Ruimte is kostbaar;

Grotendeels lijken de bovenstaande designgebruiken nog steeds relevant in 2019. Een paar dingen springen er toch uit die in het vandaag de dag toch anders zien.

De navigatie

De afgelopen jaren zijn de conventies op het gebied van navigatie toch aardig uitelkaar gegroeid. Waar veel ontwerpers nog steeds graag een navigatie achter een knop verstoppen (hamburger menu, banto menu), en daarmee een minimal design be-amen, zijn er tevens aardig veel website (met name de grote conversiegerichte sites) Die menu's zoveel mogelijk voluit te vertonen, omdat de interactie met het minimal deisgnmenu veel lager ligt.

Beeldtaal en css

Het gebruik van fancy css stylen ligt achter ons. Met de opkomst van 5g en andere toenemende snelheid en bandbreedte, hoeft er niet meer schaars omgegaan te worden met afbeeldingen. Nieuwe compressie technieken reduceren foto's tot enkele mb's.

Trend of regel.

het hamburger menu letterlijk